Totalt antall sidevisninger

lørdag 3. desember 2011

3.Desember.

 

imagesGamlejulekort

Visste du at verdens første julekort ble utgitt i England i 1843. De eldste norske julekortene vi kjenner kom i 1883. Og hvis man teller år så er det ikke så allverdens lenge siden denne tradisjonen begynte i Norge. Det som er litt underlig er at tradisjonen på å sende gode gammeldagse julekort er snart en saga blott.

                                       julepic-animasjon-154

Avviklingen av de tradisjonelle julekortene begynte med datan’s verden. Vi skrev plustelig slike fine “felles julebrev”. Og sendte likt til alle. Så kom det digetale kamera, og vi kunne fremkalle bilder med julemotiv rett inn i et julekort. Stas å få. Og på ett eller annet tidspunkt kom en glup sjel på at her sender vi en e-post, og ønsker likså gjerne en hel bunt med folk en god jul og et godt nytt år i èn og samme operasjon. Det var jo så lett som bare det. Hvor ble det av tradisjonen vår med å tilkjennegi oss med vår  håndskrift, og hva med generasjonen før oss som ikke har data. Vel, de sitter der med et sårt utrykk i blikket og lurer på hva de har gjort galt siden de blir glemt med noe så enkelt som et lite håndskrevet julekort. Og siden jeg har gjort meg disse tankene om vår gode men ikke alt for gamle juletradisjon: Jeg har bestemt meg for i år å skrive skikkelige gode gammeldagse julekort.

Koselig kan dette bli, når jeg tenker meg om. Og Posten skal jo også leve..lines-004-animasjon

 

imagesCAU3BLMF

Senk skuldrene; det er ikke jul på lenge enda.

God helg!

Siss

2 kommentarer:

  1. Du har så rett!

    Goda gamle julekortmotiver!

    SvarSlett
  2. Eller bruke alle metodene ;-) sms, e-post, FB OG julekort med posten? Har liksom ikke god samvittighet før mine har fått sitt kort. For julekort ER gammeldagse kort sendt med post :-)

    SvarSlett