Totalt antall sidevisninger

tirsdag 22. desember 2009

22 Desember

IMG_6032

                       Indy:    Akk og ve(d), - nå er det kun to dager til nissen kommer….:-)

I “siste-liten-gave”: Det er alltid koselig med et lys !!  For eksempel laget slik:

FLYTELYS

Kok opp litt vann i en kjele. Sett varmen på det laveste. Ta  lysestumper  av en farge opp i en ren hermetikkboks og sett den opp i kjelen. Pass på at boksen med lysene er så tung at den ikke flyter - da kan den fort tippe over. La all stearinen smelte. Fisk opp vekene, rett dem ut og legg dem til tørk på tørkepapir.

Klipp vekene i ca. 3 -4 cm. lengder. Fyll sandkakeformer med smeltet stearin og la dem stivne. Når det har dannet seg en tykk skorpe stikker du forsiktig hull med en stoppenål el. lign. Sett veke i hullet og la lyset stå til det er helt stivnet. Når lysene er helt stivnet kan du dyppe formen ett sekund i varmt vann og ta ut det ferdige lyset.

Fyll en pen glassbolle el. lign. halvfull med vann. Plassèr forsiktig lys så de flyter på vannet.

                                                    flytelys

4 kommentarer:

  1. Det er godt at Indy passer på veden nå i kulda Sissel. Jeg er sikker på at han passer godt på den.

    Så fine lys du lager!!! Det høres jo ikke så vanskelig ut når du beskriver det. Kanskje verdt et forsøk?

    SvarSlett
  2. Så herlig Indy er der han står. :D:D Tenkte som deg Gry, så enklet det hørtes ut, samtidig så har jeg vært borti det med å lage lys selv en gang, så tanken min var; å hjelpe meg...hvordan får hun det til!!!

    SvarSlett
  3. Må si som de andre, Godt at Indy passer på veden i kulda!
    Sånn som du beskriver det å lage lys så tror jeg nesten at jeg må prøve!
    Ha en fin dag i jåberg!!

    SvarSlett
  4. Fine, vakre Indy! Ikke mer å si om han. Han er noe for seg selv.

    Ja, jeg har laget sånne lys før i min ungdom. Kanskje på tide å begynne igjen. Det er jo ikke vanskelig i det hele tatt.

    SvarSlett