Totalt antall sidevisninger

tirsdag 20. desember 2011

20. Desember

 

Hva er en ekte juleglede mon tro???

Det er kanskje dette de fleste forbinder med juleglede:

imagesCA195ZJC

Juleglede eller julebegonia

Julebegonia trives best ved jevn temperatur, unngå trekk.
• Jorden bør holdes jevnt fuktig.
• Regelmessig vanning med romtemperert vann. Den bør ikke bli stående med vann på skålen.
• Julebegonia skal gjødsles en gang i uken fra mars til oktober, ellers en gang annenhver uke.
• Ved for høy temperatur blir blomstringstiden kort.
• Sette den lyst. Ved for mørk plassering faller blomstene lett av.
Julebegonia (Begonia cheimantha) kalles også juleglede, og som andre begoniaer (Begonia hiemalis) trenger den mye lys, men ikke direkte sollys. Utvikling av nye sorter har gjort julebegonia (Begonia hiemalis) til en mer hardfør plante. Det var den franske botanikeren Charles Plumier som oppdaget begoniaen på en av sine reiser til Vest-India en gang på 1700-tallet. Han oppkalte planten etter en annen franskmann, Michel Begon, som da var guvernør på Santo Domingo.

Kilde: Opplysningskontoret for blomster og planter - www.obp.no

Men for meg så er den bare en av mange julegleder sånn like før jul. I går f.eks. ga jeg  bort en juleglede. Ikke en blomst, men jeg  pyntet et juletre for mine foreldre. Og jeg vet at dèt satt de enormt pris på. Min far som egentlig hadde noe helt annet “på tapetet” i går måtte bare komme hjemom for å se hvordan treet ble.Smilefjes Og når det endelig var ferdig: ja, da smilte han fra øre til øre, og som han sa: det var som jeg skulle ha gjort det selv……..

                  P1000480

Og jeg og mamma sang “Du grønne glitrene tre godag”. Man må jo trene på julesangene slik at vi kan dem til julaften.. Når jeg alikevel var hjemme i barndomshjemmet mitt, måtte jeg bare gå og mimre litt over de tingene jeg i sin tid har laget til mamma og pappa:

P1000481

Kanskje det man kaller litt nostalgi??

P1000482

Og som dere ser det har alltid gått i nisser hos meg.

 

I disse dager får vi mange koslige julehilsner i form av julekort fjern og nær.

Dette blir også en juleglede til oss fra noen der ute..

P1000483

Og for at denne julegleden skal vare lenge så har jeg en god ide til dere. Når kortet er blitt for gammelt enten etter jul - eller kanskje dere tar vare på til neste jul:  Ikke kast hele kortet!

                            P1000490

Ta vare på frimerket og send det til TUBFRIM. For som de sier i sin kampanje: 10 frimerker er bedre enn ingen.. Tubfrim arbeider bl.a. mye i forhold til kreftsyke barn.

TUBFRIM - 3540 NESBYEN, eventuelt kontakt oss på telefon 32 07 10 94,

eller e-post: tubfrim@tubfrim.no

                            jul-diverse26

Da er det snart “sol-snu”, og vi går en lysere tid i møte.

Ha en fortreffelig god dag!

Siss

1 kommentar: